Facebook Recommendations: zo maak je gebruik van deze nieuwe functie

Facebook heeft een nieuwe functie: Facebook Recommendations. Vorig jaar introduceerde Facebook deze samen met een aantal nieuwe functies in de Verenigde Staten, om het sociale netwerk nog relevanter te maken. En vermoedelijk in de hoop dat gebruikers hier nóg meer tijd gaan doorbrengen. Sinds begin februari 2017 is Facebook Recommendations ook in het Verenigd Koninkrijk uitgerold. Wat deze functie inhoudt en hoe jij daar persoonlijk, of voor jouw onderneming gebruik van kunt maken? Dat lees je in dit artikel.

Facebook Recommendations maakt het aantrekkelijker om je eigen Facebook-vrienden om advies te vragen. Advies op het gebied van goede hotels bijvoorbeeld, of fietsenmakers, tandartsen, restaurants of kappers. Alles wat je kunt bedenken, zolang het maar over een Facebook-bedrijfspagina beschikt. Facebook Recommendations geeft de locaties van de aanbevelingen van jouw vrienden weer op een kaart, en zorgt ervoor dat je makkelijk door kunt klikken naar de Facebookpagina van zo’n aanbeveling.

Facebook Recommendations: waarom, en wat is het?

Een groot deel van de content op Facebook is gerelateerd aan reizen en vakanties. Denk maar eens aan alle hagelwitte stranden, heerlijke cocktails en prachtige steden die in je nieuwsoverzicht voorbijkomen. Vandaar dat ik dit even als voorbeeld aangrijp.
Vakantiefoto zwembad
Voordat je op reis gaat, zoek je vaak al naar highlights, leuke ho(s)tels, restaurants en bars. Maar in het gigantische oerwoud van vergelijkingssites, zie je soms door de bomen het bos niet meer.

Wat doe je in zo’n geval? Je plaatst een bericht op je Facebook-tijdlijn, waarin je je vrienden vraagt of zij iets aan kunnen bevelen – in de stad die je gaat bezoeken. Een groot voordeel hiervan is dat je weet van wie een aanbeveling komt. Doordat je je Facebook-vrienden meestal goed kent, kun je inschatten of hun interesses, wensen en meningen op het gebied van bijvoorbeeld hotels en musea overeenkomen met die van jou. En als ze niet overeenkomen, weet je meestal wel waarin ze verschillen.

Bij die berichten op je tijdlijn – waarin je vraagt naar aanbevelingen – komt Facebook Recommendations binnenkort (en in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk nu al) om de hoek kijken. Want zodra Facebook herkent dat je op zoek bent naar aanbevelingen, kun je de nieuwe functie inschakelen. In Nederland kun je de functie overigens al wel uitproberen.

Social search

Social search

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 88 procent van de consumenten online recensies van andere consumenten laat meewegen in hun keuze voor producten en diensten. En zulke recensies vind je niet meer alleen via Google, maar ook via sociale netwerken als Facebook, Twitter en Pinterest. Sociale netwerken worden steeds slimmer en houden steeds meer rekening met wat mensen in of rondom jouw netwerk leuk vinden (door bij te houden welke content zij plaatsen, liken en retweeten bijvoorbeeld).

Op sociale netwerken kun je inmiddels heel makkelijk opzoeken wat jouw vrienden zeggen over bijvoorbeeld hotels en restaurants. Je kunt zelfs zoeken naar foto’s die je vrienden in een bepaalde stad of een bepaald land gemaakt hebben. Dit is een vorm van social search, die aantoont dat de meningen en ervaringen van mensen in en rondom jouw netwerk waardevol geacht worden door sociale netwerken.

Facebook beaamt dit door de aanbevelingen van je vrienden op Facebook overzichtelijker en daarmee belangrijker te maken.

Wanneer een vriend onder jouw vraag de naam van een restaurant intypt, kan diegene het restaurant selecteren en wordt deze weergegeven als klikbare link naar hun Facebookpagina. Ook worden alle aanbevolen restaurants weergegeven op een kaart, zodat in één oogopslag te zien is waar deze zich bevinden. Dit werkt ook zo voor toeristische highlights, bars en bijvoorbeeld winkels.

De voordelen op een rijtje

  • Je kunt makkelijk doorklikken naar de Facebookpagina van bijvoorbeeld het restaurant. Via deze pagina heb je vaak direct toegang tot hun website, met reserveringssysteem. Dit scheelt je een paar klikken, je hoeft niet meer te zoeken via andere websites.
  • De kaart waarop aanbevelingen worden weergegeven, blijft bewaard binnen Facebook. Hierdoor kun je hem nog eens bekijken als je weer naar dezelfde stad wil gaan, en kun je de link doorsturen naar anderen als zij naar die stad gaan.
  • Misschien wel het grootste voordeel van de nieuwe functie is dat je, in tegenstelling tot bij reviews op andere vergelijkingssites, weet van wie de aanbeveling komt. En, naast dat je waarschijnlijk weet of die persoon ongeveer dezelfde voorkeuren en interesses heeft, kun je hem of haar ook gemakkelijk om meer informatie vragen.
  • Voor ondernemers is het grootste voordeel dat keuzes minder vaak op basis van prijs genomen zullen worden (zoals vaak het geval is op vergelijkingssites), maar op eerdere ervaringen. Kwaliteit wordt zo weer een stuk belangrijker!

Call-to-action buttons

Naast Facebook Recommendations zijn in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk een aantal nieuwe call-to-action-buttons toegevoegd. Zo kun je daar inmiddels kaartjes voor films en evenementen kopen zónder de Facebookomgeving te verlaten. Ook het betalen gebeurt dus binnen Facebook. Hetzelfde geldt voor het bestellen van maaltijden, maken van afspraken en aanvragen van offertes. Bezoekers kunnen dat allemaal gemakkelijk zelf doen, binnen Facebook.

In de komende periode wil Facebook nog meer call-to-action-buttons toevoegen. Het valt niet uit te sluiten dat onder deze nieuwe buttons ook de mogelijkheid zit om bijvoorbeeld direct kamers of tafels te reserveren bij hotels en restaurants. Hierdoor zou het gehele proces (van zoeken tot boeken, of reserveren) zich op Facebook af kunnen spelen. Wat Facebook nóg groter en belangrijker maakt.

Hoe kunnen ondernemers zich voorbereiden op Facebook Recommendations?

Zoals eerder aangegeven, is Facebook momenteel nog bezig met de uitrol van de functie. Maar het is nooit te vroeg om je als ondernemer voor te bereiden. Hoe je dat kunt doen?

  • Zorg dat je beschikt over een Facebook-bedrijfspagina. Anders wordt het voor ‘vrienden’ lastiger om jouw onderneming aan te bevelen.
  • Zorg dat alle informatie op de Facebook-bedrijfspagina up-to-date is. Een verkeerd adres kan bijvoorbeeld al bezoekers kosten (aangezien de locatie op de kaart verkeerd wordt weergegeven).
  • Zorg dat de Facebook-bedrijfspagina en website goede verlengstukken zijn van je onderneming. Doordat potentiële bezoekers geen websites van ‘derden’ meer hoeven te bezoeken, is het van belang dat de eigen kanalen de bezoekers aanspreken. Het regelmatig plaatsen van updates en foto’s kan hierbij helpen.
  • Wees je er bewust van dat het online gedrag van consumenten (hun reacties, shares en likes bijvoorbeeld) invloed heeft op hoeveel mensen over je onderneming horen.
  • Plaats een duidelijke call-to-action-button. Waardoor bezoekers de door jou gewenste handeling makkelijk en snel kunnen uitvoeren. Zonder dat ze hiernaar hoeven te zoeken.
  • Probeer – door actief te modereren wat er over jouw onderneming gezegd wordt – potentiële bezoekers op een persoonlijke manier te benaderen.

Met Facebook Recommendations zorgt Facebook er dus voor dat bezoekers makkelijker en/of beter advies in kunnen winnen, en dat ondernemers minder ‘afhankelijk’ worden van bestaande vergelijkingssites. Daar staat wel tegenover dat Facebook nog belangrijker wordt voor de laatste groep.

Blue Chocolate heeft vele jaren ervaring in het beheren van sociale kanalen voor onder andere hotels en restaurants. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op via info@bluechocolate.nl of (+31) (0)35 7601200.