Instagram Stories: één jaar later

‘Klakkeloos gekopieerd’, ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ en ‘een kloon van Snapchat’. Zomaar wat termen die je regelmatig hoorde na de lancering van Instagram Stories. Maar ‘schaamteloze kopie’ of niet: Instagram Stories is Snapchat inmiddels ver voorbijgestreefd qua aantal dagelijkse gebruikers. In deze blog – ongeveer een jaar na de lancering – vind je een overzicht met voor- en nadelen van Instagram Stories en ideeën over hoe jij het (zakelijk) in kunt zetten. En wat vinden influencers eigenlijk van Instagram Stories? Nellie Benner, bekend van BNN, geeft haar mening. Evenals intensief Instagrammer Marrit.

Een grote doelgroep

Zoals gezegd heeft Instagram Stories meer dagelijkse gebruikers dan Snapchat, zo’n 250 miljoen inmiddels (bron: Instagram). Een prima aantal, zeker als je bedenkt dat ze dat in minder dan een jaar tijd voor elkaar kregen. Instagram zelf noteert 700 miljoen maandelijks actieve gebruikers en 400 miljoen dagelijkse gebruikers, dus er is ook nog genoeg ruimte om door te groeien!

Die gebruikers besteden dagelijks veel tijd aan Instagram: gebruikers jonger dan 25 jaar gemiddeld zo’n 32 minuten per dag, gebruikers van 25 jaar en ouder gemiddeld zo’n 24 minuten.

En in Nederland? In Nederland maken 3,2 miljoen mensen gebruik van Instagram, waarvan 1,5 miljoen mensen dagelijks. Cijfers over het gebruik van Stories hebben we helaas niet, maar dat er de nodige gebruikers zijn om over jouw producten of diensten te vertellen, dat staat vast.

Wat maakt Instagram Stories nou zo leuk?

Tsja, wie kunnen dat beter vertellen dan de gebruikers?

Nellie Benner (BNN, ruim 25.000 volgers): “Instagram Stories is een beetje het verlengde van je gewone Instagram. Je kunt er dingen plaatsen die te lelijk zijn voor je profiel en dat is véél leuker. Daarnaast kun je persoonlijker zijn en met mensen praten. En eigenlijk maakt het niet zoveel uit als je eens laat zien dat er iets fout gaat. Dat is juist grappig!”

Marrit Cnossen (intensief Instagrammer en Stories-gebruiker vanaf het eerste uur): “Op Instagram Stories laten merken net iets andere dingen zien dan op veel andere kanalen. NOS Kort liet bijvoorbeeld leuke behind the scenes-beelden zien tijdens de finale van WEURO 2017. Monki gebruikt stories om met UGC (User Generated Content) te laten zien hoe mensen hun outfits dragen, en illustrator Kei Meguro laat veel work in progress shots zien van haar tekeningen. Het resultaat post ze vervolgens. Je ziet op Stories net iets meer van mensen of merken dan je normaal gesproken zag!”

Kort samengevat zit de charme van Instagram Stories hem dus in het ‘vertellen van stories’ die niet perfect en professioneel zijn. Het gaat er vooral om dat ze een realistisch beeld creëren en ‘echt’ aanvoelen. De ‘storytellers’ vinden het leuk en grappig om hun Stories te maken en de kijkers van stories vinden het belangrijk dat ze luchtig en leuk zijn. Het draait om het kijkje achter de schermen en of dat nou de schermen van je personal life of de bedrijfsmuren zijn, dat maakt niet zo veel uit!

Wat zijn de voor- en nadelen van Instagram Stories?

Die zijn er in overvloed. Zeker voordelen.

Voordelen:
• Zoals in het begin van de blog genoemd is, is de doelgroep erg groot.

Instagram Stories speelt de stories van alle ‘storytellers’ direct na elkaar af, totdat je de laatste gezien hebt. De kans dat jouw story zich tussen die van vrienden van de gebruiker bevindt is aanzienlijk.

Als kijker heb je wel de mogelijkheid om stories te skippen of geheel uit de autoplay te stappen. In het eerste geval vang je alsnog een glimp van de story op en in het tweede geval loop je het risico stories van je vrienden te missen. En dat wil je niet…

• Instagram Stories gebruikt je volledige scherm.

Dit betekent dat je (in ieder geval even) de volledige aandacht van de kijker hebt.

• Stories verdwijnen na 24 uur.

Heb je een keer een foto of video die niet heel professioneel maar wél leuk of grappig is? Gebruik hem in je story! Zo is hij slechts 24 uur zichtbaar, en is hij daarna niet terug te vinden in je newsfeed.

• Je kunt afbeeldingen en video’s uit je story tijdens die 24 uur plaatsen op je newsfeed.

Stories zijn 24 uur zichtbaar, daarna verdwijnen ze. Dat betekent dus dat je je content na 24 uur kwijt bent. Wel heb je tijdens die 24 uur de mogelijkheid om (leuke of succesvolle) stories op te slaan of te plaatsen in je newsfeed, zodat ze niet verloren gaan.

• Kijkers kunnen met een privébericht reageren op je story.

Zo kunnen ze makkelijk persoonlijk met je in contact komen.

• 15 tot 25 procent van de gebruikers die een story met daarin een link bekijkt, swipet omhoog (en wordt daarmee naar websites doorverwezen!).

Deze vlieger gaat alleen nog maar op voor ‘verified’ accounts (te herkennen aan een blauw vinkje achter de accountnaam). Met zo’n account kun je in je story doorlinken naar een website. Je webshop of reserveringspagina bijvoorbeeld. Zo kun je kijkers op aanbiedingen of producten wijzen, waarop zij direct actie kunnen ondernemen! Deze functie wordt momenteel nog uitgerold, dus het is aannemelijk dat andere accounts dit binnenkort ook kunnen gebruiken.

Nadelen:
• Content moet zo actueel mogelijk zijn.

De kijker gaat er vanuit dat beeldmateriaal ter plaatse wordt geüpload. Dit maakt het lastig om content van tevoren in te plannen. Daarnaast kun je bij Instagram Stories alleen foto’s en video’s gebruiken die in de afgelopen 24 uur gemaakt zijn, maar dit is te omzeilen door de foto’s naar jezelf te sturen en vervolgens te plaatsen.

• Content verdwijnt na 24 uur (dit kan dus zowel een voor- als een nadeel zijn).

Je kunt je story alsnog op je newsfeed plaatsen, maar vaak zien deze er heel anders (en minder professioneel) uit dan je ‘reguliere posts’. Hierdoor kan je newsfeed er wat onverzorgd uit gaan zien.

• Er zijn nog niet heel veel stickers beschikbaar (je kent ze wel, de 2.0-versie van emoticons/emojis/smileys).

Met stickers kun je je afbeeldingen en video’s opleuken en speelser maken. Voor wat zakelijker accounts is dit gemis niet zo groot. Voor iets informelere accounts kan het soms toch jammer zijn. Zeker als je het vergelijkt met het aantal stickers op Snapchat.

Waar moet je op letten als je Instagram Stories gebruikt?

Als laatste volgen een aantal zaken die belangrijk zijn om in je achterhoofd te houden als je Instagram Stories voor jouw bedrijf of organisatie gebruikt, of wilt gaan gebruiken.

• Zorg voor herkenbaarheid.

Plaats bijvoorbeeld een coverfoto aan het begin van je story. Zo weten kijkers wat ze kunnen verwachten en wie de afzender van de komende berichten is.

• Maak je story urgent.

Zorg dat je volgers je story helemaal af willen kijken. En ja: dat kan zonder je stories een ‘wat er toen gebeurde geloof je nooit!!’-achtige tekst mee te geven. Door te weten wat je kijkers willen zien, en duidelijk te maken dat dat is wat ze gaan zien.

• Probeer kijkers niet alleen naar je site/webshop/blog te lokken.

Het doel van Stories is om een positief en persoonlijk beeld van je merk te scheppen. Natuurlijk kun je je kijkers erop wijzen dat ze actie kunnen ondernemen, maar je Story moet ze bovenal vermaken.

• Zorg dat je verhaal logisch is.

Op een willekeurige stortvloed aan foto’s zit niemand te wachten. Je verhaal wordt niet voor niets op volgorde en direct na elkaar afgespeeld.

• Bedenk een branded hashtag en gebruik die zelf ook.

Een branded hashtag is een unieke hashtag die je gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld je merknaam of slogan zijn, maar dat hoeft niet. Je kunt je volgers aanmoedigen deze hashtag ook te gebruiken wanneer ze over jouw product of dienst posten. Die posts kun jij vervolgens weer opzoeken en in je stories gebruiken!

• Maak lol en leef je uit!

Het verschilt natuurlijk een beetje per merk of bedrijf, maar over het algemeen hoeft het niet zo stijfjes. Geotags, stickers, hashtags, je eigen hoofd bovenop een pizza: het kan en mag gewoon. Al is misschien niet iedereen geïnteresseerd in dat laatste…

 

Wil jij Instagram Stories gaan gebruiken en heb je vragen of hulp nodig? Stuur een mailtje naar michel@bluechocolate.nl.