Interview Marketingfacts over Goedenwel.nl

‘Social business model: welke rollen vervullen sociale media nu voor Achmea? Erwin schetst aan de hand van een model dat er 5 facetten centraal staan. Allereerst is een belangrijk voordeel dat bedrijven onderzoek kunnen doen binnen deze doelgroep.’

Goedenwel bewijst dat senioren dol zijn op sociale netwerken

Met 42170 leden en 569 groepen op de teller is het 55+ netwerk Goedenwel van Achmea een behoorlijke community. De community heeft dus wel bewezen dat senioren ook maar wat graag online contact met anderen hebben. Tijd om eens om de tafel te gaan zitten met de mensen achter de community. Een gesprek met Erwin Heeneman (Innovation manager) en Dana Mons (Community Director).


Visie

Om meteen het ijs te breken duiken we in de strategie van Achmea. Vanuit welk oogpunt is Achmea Innovatie gestart met Goedenwel? Erwin schetst dat de technologische ontwikkelingen elkaar de afgelopen decennia in rap tempo hebben opgevolgd. Een exponentiële groei. Daar waar de polissen vanuit operational excellence een aantal incrementele innovaties ondergingen. Hierbij ontstaat er een gat tussen Achmea en de klant, die zich op dit high-tech niveau begeven. De innovation gap zoals Erwin het noemt. Om dat gat te dichten innoveert Achmea enerzijds inside-out vanuit de eigen organisatie, maar anderzijds vanuit Achmea Innovatie op het niveau van de klant, dus outside-in. Dan heb je het dus over radicale innovaties, en daar is Goedenwel een voorbeeld van.

Het idee voor Goedenwel is ontstaan door het gat dat er valt als je na je 65e geen collega’s meer hebt.  We zagen dat mensen bij Achmea tot hun 65e premie betaalden en daarna uitkeringsgerechtigd werden. Zij missen vanaf dat moment een belangrijk sociaal stuk. “We vonden dat we daar als grote organisatie wat aan moesten doen”, aldus Erwin. Thema’s als lekker leven en eenzaamheid staan hierbij centraal. Waar de jeugd al veelvuldig gebruikt maakt van sociale netwerken als Hyves en Facebook, ontstond hier het idee om ouderen ook dit sociale plezier te gunnen.


Community Management

Dana begint bij Goedenwel bij de start van de bèta fase. Dana kijkt hoe de community bij de eerste gebruikers valt, en schrijft de community management strategie. Erwin vult aan dat tijdens de eerste versie van Goedenwel er meer volgens de traditionele manier van websites maken werd gewerkt. Er werd veel content zelf gecreëerd, 80% kwam neer op zenden. Daarna hebben we de slag gemaakt van 20% community naar 80% community. Daardoor krijgen we nu veel leukere en unieke content omdat de gebruiker centraal staat en wij als redactie faciliteren.

Er is voor een eigen community gekozen omdat men in deze levensfase andere gesprekken voert. Dat kan je op de eigen omgeving net wat beter afvangen. De leden zijn daarnaast zelf ook actief op andere netwerken, bijvoorbeeld op Hyves en Facebook om contact te hebben met hun kleinkinderen. “Die combinatie is gewoon erg leuk”, aldus Dana. Vandaar dat er ook een koppeling is met Hyves en dat leden elkaar volgen op Twitter. We zijn ook aanwezig op Facebook met een fanpagina. Leden komen daarnaast ook naar de site voor de content die wij schrijven. Deze content wordt volledig gebaseerd op input vanuit de community.


Social business model

Welke rollen vervullen sociale media nu voor Achmea? Erwin schetst aan de hand van een model dat er 5 facetten centraal staan. Allereerst is een belangrijk voordeel dat bedrijven onderzoek kunnen doen binnen deze doelgroep. Er is een panel van 1.300 leden waar tweewekelijks vragen aan worden gesteld. Het mooie hiervan is, is dat er geen vertraging is en je dus vrijwel direct over de resultaten beschikt. Dana geeft aan dat de response erg hoog ligt. Een ander belangrijk punt is co-creatie. Bij de onderzoeken die we houden vragen we de respondenten ook of ze er eens over willen komen praten. Vanwege de grootte durven bedrijven er te testen. Zo werd er voor een klant een FAQ opgesteld op basis van vragen die uit de community kwamen. Het werken aan het bedrijfsimago is eveneens een doel. Verhalen die leven binnen de organisatie verdwijnen vaak of hebben een eenmalig leven in het bedrijfsblaadje. Dit is zonde want het is heel waardevol deze informatie online te delen. Denk aan human interest verhalen. De expert functie, het laten zien dat je kennis hebt, is een vierde. Achmea heeft experts op het gebied van doorwerken, afvallen, en er zijn mensen die veel weten van belastingen. Erwin benadrukt dat de experts geen eigen producten aanprijzen. De experts hebben kennis op andere gebieden dan de producten.  Als laatste is de generatie van leads belangrijk. Vroeg of laat leiden de online activiteiten tot business. Dit past binnen een andere manier van adverteren, met een focus op content.


Resultaat

Dana geeft aan dat het doel voor 2010 30.000 leden was. Dit jaar wil Goedenwel over de grens van 45.000 gebruikers gaan. Gezien de teller van vandaag kan dit haast niet meer fout gaan. Wat leuk is om te zien is dat bedrijven die de community gebruikt hebben zich hier ook mee profileren, doordat ze bijvoorbeeld in radio of tv programma’s komen. Hiermee verdienen ze het onderzoek ook weer terug. Samen met 50plusser.nl en plusonline.nl is Goedenwel een van de belangrijkste senioren communities van Nederland.


Learnings

Prettig is, vertelt Dana, dat je heel dicht bij je klant kan komen. Online ontstaat er een gelijkwaardige relatie tussen de redactie en de klanten. De redactie staat niet meer op een voetstuk maar gebruikers kunnen kritisch zijn. Dat zorgt voor een open discussie en dialoog tussen redactie en leden, die veel nuttige informatie kan opleveren. Natuurlijk ging niet alles van een leien dakje. De grootste uitdaging zit hem in de techniek. Er zijn een aantal dingen live gezet die niet gebruikt werden. De optie ‘delen op Facebook’ werd bijvoorbeeld minder enthousiast ontvangen dan gedacht.

Bron: Marketingfacts.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie