snapchat

Snapchat: Ga de uitdaging van ‘realtime reality’ aan

Waar je op Facebook en Instagram aan de lopende band ‘perfect pictures’ voorbij ziet komen, draait het bij Snapchat om ‘realtime reality’. De echtheid en toegankelijkheid zijn belangrijker dan een flawless online imago creëren. Maar voordat je de vraag stelt: Hoe kan ik Snapchat inzetten voor mijn merk?, kun je beter de vraag aan jezelf stellen: Wat is er leuk aan Snapchat? Dit kun je uitzoeken door een account aan te maken, mensen te volgen en stories te bekijken. Snapchat leer je namelijk alleen maar door het te doen. Pas als je erachter bent waarom Snapchat leuk is, wordt het een stuk makkelijker om Snapchat in te zetten voor je merk. Je hebt dan namelijk een beter begrip van de doelgroep. De 25 gepasseerd? Geef jezelf minstens een week de tijd, want het intuïtief begrijpen hoe Snapchat werkt, zal dan toch wat langer duren.

Het nog onbekende land betreden
Maak eerst een account aan voor jezelf. Maar, let op! Je naam kun je later niet meer veranderen, denk er dus goed over na. Anders zit je opgescheept met een Snapchatnaam als Test123 of Snapper5. Hierna ga je het felgele land der Snapchat betreden. Synchroniseer je telefoonlijst met Snapchat, dan kun je de mensen die je kent en ook een account hebben direct gaan volgen. Ga vervolgens swipen en klikken; er zijn handleidingen voor Snapchat, maar door het gewoon te doen leer je sneller.

Stijgende populariteit
Waarom is het zo belangrijk om als marketeer meer van Snapchat te begrijpen? Vanwege de stijgende populariteit! Het dagelijks gebruik van Snapchat is met 69% gestegen, van 320.000 gebruikers begin 2015 naar 541.000 gebruikers begin 2016 (Newcom Research, 2016). Daarnaast is het platform vooral populair onder jongeren t/m 19 jaar (idem). Dit filmpje geeft een goed beeld over het veelvuldige gebruik van Snapchat onder de jongere doelgroep en laat je zien dat je dit medium niet zomaar links moet laten liggen.

newcom research

(Bron: Newcom Research 2016)

newcom research2

(Bron: Newcom Research 2016)

Leuk aan Snapchat: een inkijkje in iemands leven
Om beter te begrijpen waarom Snapchat stijgt in populariteit, hebben we aan twee personen gevraagd waarom zij dit medium gebruiken en wat er nu precies zo leuk aan is. Het lijkt er inderdaad op dat het succes van Snapchat te verklaren is door niet langer een perfect wereldbeeld te creëren en te ontvangen, maar door de ‘realtime reality’ die het medium laat zien.

Marijn Pipping (25): “Het is inmiddels onderdeel geworden van mijn dagelijkse routine in de trein: nieuws-apps, Facebook, Twitter en de NS Reisplanner. Er was eerst nog niet zo veel op te beleven, maar nu steeds meer mensen in mijn omgeving het gebruiken is het erg leuk. Op Snapchat hoef je niet perfect te zijn. Wazig beeld, schokkerige foto’s… op andere sociale media is dat not done. Het geeft je echt een inkijkje in iemands leven. Qua merken volg ik alleen Spinnin’Records en RTL Nieuws in New York. Ik kwam de accounts tegen via Twitter en ben ze toen gaan volgen. Ze bieden interessante content als aanvulling op de standaard media. Zo toont RTL Nieuws beelden achter de schermen en geeft een kijkje in het leven van het ‘correspondent zijn’ in Amerika. Het is lastig om leuke of interessante accounts te vinden om te volgen, maar Twitter en Facebook bevelen profielen aan die passen bij mijn interesses, ook gebaseerd op andere volgers.”

Melanie Baas (25): “Ik maak gebruik van Snapchat vanwege ‘fear of missing out’. Veel mensen om mij heen gebruiken Snapchat dus ik moest er ook aan geloven. Een paar keer per dag check ik of er nieuwe updates zijn, maar zelf stuur ik bijna nooit een snap. Naast vrienden volg ik ook BN’ers, zoals Ferry Doedens. Hij plaatste ooit een oproepje op Instagram om hem ook te volgen op Snapchat. Het is leuk om te volgen hoe zijn dagen eruit zien. Naast Snapchat gebruik ik Facebook en Instagram best veel.”

Denk jij erover na om Snapchat te gaan gebruiken? Laat het weten en vertel hoe jij aan de slag gaat. Geen tijd of heb je hulp nodig? Stuur een mailtje naar maaike@bluechocolate.nl.

Benieuwd naar welke mogelijkheden er nu al zijn voor merken op Snapchat? Lees meer in deel 2: Snapchat: Ontdek de wereld in ‘Discover’, ‘Live’ of ‘Verhalen’.